Tips & tricks til en lettere overgangsalder

Hvis du har tørre slimhinder og tør hud, sover dårligt, har taget på, er trist og modløs eller har andre gener, så får du her mine bedste tips & tricks til en lettere overgangsalder.

1. Min egen historie endte med en lettere overgangsalder

Jeg opdagede selv de første tegn på at jeg var gået i overgangsalder da jeg var 46 år i januar 2014. Jeg havde fået fjernet livmoderen og æggelederne i juni 2010, og en kold januardag i 2014 stod jeg i køen i Føtex og kunne pludselig mærke, hvordan sveden nærmest haglede af mig. Jeg havde det som om jeg var i brusebad!

Ikke lang tid efter opdagede jeg bogen Naturlig Hormonterapi – opgør med østrogenmyten af Anette & Jens-Ole Paulin. Den læste jeg og pludselig gav alle mine symptomer, som jeg egentlig troede kun var stressrelaterede mening. De var nemlig også rigtig meget relaterede til, at jeg var på vej i overgangsalder.

Naturlig Hormonterapi bog

2. Naturlig Hormonterapi

I bogen fandt jeg bl.a. forklaringen på, hvorfor jeg fik hede/svedeture, sov afsindigt dårligt og ofte var trist og ked af det. Jeg manglede progesteron, som er et af de kvindelige kønshormoner. Dem er der flere af – de mest kendte er de tre østrogener, som i bogen kaldes de Den dovne, Den farlige og Den flittige. Med andre ord østron, østradiol og østriol. Hvad de hver især kan og gør i din krop kan du læse mere om i bogen, som jeg i høj grad vil anbefale dig at læse! Den er super nem at gå til. Ikke noget med underlige og svært forståelige, nørdede beskrivelser, men masser af vigtig viden for ALLE kvinder uanset om du gerne vil have børn, har PCO eller endomitriose eller hvis du som jeg er gået i overgangsalderen.

ALT hvad du kommer til at opleve i forbindelse med din overgangsalder skyldes forandringer i dine hormonniveauer. A.L.T! At læse bogen Naturlig Hormonterapi – opgør med østrogenmyten er derfor noget at det allerbedste du kan gøre for dig selv, hvis du har en mistanke om, at du er på vej i eller allerede er i overgangsalderen.

Når du har læst bogen vil du helt sikkert spørge dig selv, hvordan dine hormoner mon har det? Det kan du få svar på ved at kontakte en NHT (Naturlig Hormon Terapi) vejleder og få lavet en spyttest, der viser dine forskellige hormoners niveau. Du kan også spørge din læge om hun vil tage nogle blodprøver på dig, men ofte er svaret, at det ikke er nødvendigt “bare fordi du er i overgangsalder – for det er jo helt normalt.” Og det er det jo også – det er bare ikke ensbetydende med, at det er særlig rart for rigtig mange kvinder. Så – læs bogen og få evt. testet dine hormoner. Du kan også bruge symptomlisten bag i bogen for at finde ud af, om du fx mangler progesteron, østriol eller noget helt tredje.

3. Naturidentiske hormoner eller dem fra lægen?

Det at jeg begyndte at smøre mig med naturidentisk progesteron har gjort en forskel for mig på rigtig mange områder og har uden tvivl givet mig en lettere overgangsalder. Jeg er mere i balance, har ingen svedeture mere og kun meget få og kortvarige hedeture. OG – så gør det mig tryg at vide, at naturidentisk progesteron kan være med til at nedsætte risikoen for fx brystkræft, modsat de kunstige hormoner, vi kvinder i overgangsalderen typisk for tilbudt hos lægen. Det er nemlig næsten altid Østradiol – den der i NHT-bogen beskrives som Den farlige. Og den kan så faktisk øge risikoen for brystkræft med op mod 20%. Så jeg har sagt nej tak til den fra lægen og ja tak til Naturlig Hormonterapi bestående af naturidentisk Progestogel og Ovestin.

4. Hede/svedeture

Hvis du lider af natlige svedeture – du ved dem hvor både nattøj og sengetøj bliver vådt og du vågner op helt varm og badet i sved! Så er en silkedyne altså en life saver! Den regulerer temperaturen, så du i mange tilfælde kan sove igennem uden at vågne pga. hedeturene. Jeg købte en bilig en af slagsen i Føtex på tilbud, men den endte med at klumpe sammen, så det kan nok godt betale sig at finde en i lidt bedre kvalitet. Silkedyner findes i mange forskellige kvaliteter og er ofte på tilbud.

Vil du have Rolls Royce modellen skal du gå efter en silkedyne, der har 100% langfibret Mulberry (Morbær) silke.

5. Tør hud

Mange kvinder oplever tør hud når de går i overgangsalder. Det kan afhjælpes ved at tage Omega 3 og selvfølgelig ved at smøre sig med en god creme. Jeg oplever dog at fiskeolien (og det skal altså være REN Omega 3. Ikke 3-6-9 eller noget der blot hedder Fiskeolie) Denne Fiskeolie Omega 3 fra Fitness Pharma bruger jeg selv, og den er både god og fås ofte på tilbud rundt om på nettet eller i Føtex og Netto.

6. Tørre slimhinder

Tørre slimhinder kan være vildt generende. Ofte er det øjnene der bliver tørre og jeg mærker det rigtig meget, når jeg har kontaktlinser i. Jeg kan kun holde ud at have dem i et par timer ad gangen når det er rigtig slemt. Den bedste måde at forebygge tørre slimhinder i øjnene på er at smøre lidt Ovestin creme under øjnene hver morgen. Ovestin er en creme med hormonet østriol (det flittige østrogen). Ovestin fås på apotektet, MEN her er det altså vigtigt at sige, at du selvfølgelig er nødt til at vide, om du har progesteronmangel, inden du begynder at smøre dig med østriol-creme, hvilket du med stor sandsynlighed har, for det har de fleste kvinder faktisk, når de rammer overgangsalderen. Det dur nemlig ikke at smøre sig med østriol-creme, uden også at bruge progesteron-creme, hvis du er i ubalance. Igen – Læs bogen om Naturlig Hormonterapi, så bliver du SÅ meget klogere!

Skal du bruge progesteron, kan jeg anbefale Progestogel, som kan købes uden recept på franske apoteker – også online. Har du tørre slimhinder i skeden, kan du også bruge Ovestin-cremen dér. Der er forklaring på pakken som forklarer, hvordan du bruger cremen hhv. på huden og i skeden. Men igen – KUN sammen med progesteron!

7. Uro

Som jeg også har skrevet om i mit indlæg Ned med stress – sådan kom jeg op igen! fik jeg stress et par år efter at jeg gik i overgangsalder. Det betød bla. at det var svært for mig at navigere i om mine symptomer var stress- eller overgangsalder relaterede. Jeg fik en del sitren eller uro om du vil, som jeg senere har fundet ud af faktisk kan skyldes begge dele. Til det brugte og bruger jeg stadig denne CBD olie fra Nordic Oil. Jeg tager fire dråber om morgenen og det gør faktisk at jeg slipper for denne her spændte/urolige følelse jeg ellers ofte har i kroppen.

8. Dårlig søvn

Jeg har SLET ikke tal på hvor mange nætter jeg har ligget og kigget op i loftet og enten haft hedeture eller bare været søvnløs. Jeg har vendt og drejet mig og gået hvileløst omkring i lejligheden i håbet om, at jeg lige om lidt igen kunne gå i seng – og sove! Det kunne jeg bare ikke.

Jeg har prøvet lidt af hvert for at komme til at sove bedre, men det der har virket absolut bedst er disse Mani Drops fra Nordic Oil. De er en blanding af CBD olie som virker muskelafslappende og melatonin, som er et hormon, der påvirker din døgnrytme og altså også din evne til at falde i søvn og sove igennem hele natten.

Efter jeg er begyndt at bruge Mani Drops, vågner jeg kun 1-2 gange i løbet af natten, når jeg skal ud at tisse – som jeg jo skal og har skullet i alle årene efter at jeg var gravid tilbage i 1998-1999 🙂

9. Knogler og muskler

Allerede fra du fylder 30 år begynder du at tabe ca. ½ til 1 % knoglemasse og fra 50-års alderen, altså ca. når du går i overgangsalderen begynder det at gå rigtig stærkt. Nogle kvinder har et knogletab på hele 5 % om året, når de er i overgangsalderen! Udover tab af knoglemasse, vil du også opleve tab af muskelmasse og du vil blive dårligere til at holde balancen, jo ældre du bliver.

10. Styrketræning for en lettere overgangsalder

Lige så vigtigt det er for konditionen og blodomløbet at gå nogle gode, lange ture, lige så vigtigt er det for dine knogler og muskler, at du styrketræner mindst et par gange om ugen. Det behøver ikke være ekstrem tung vægttræning, men det er vigtigt at du bruger så tunge vægte som du kan klare og at du øger vægten med jævne mellemrum, så du hele tiden bliver stærkere. Det styrker nemlig ikke kun dine muskler, men også dine knogler.

En lettere overgangsalder med træning

10. Pas på hvis du har delte mavemuskler

Du kan sagtens træne derhjemme på stuegulvet, men det er en god idé at have et træningsprogram at gå ud fra. Dem kan du finde på nettet eller du kan booke en personlig træner hos fx Fortius Fitness eller i dit lokale fitnesscenter.

Men, men, men – det er VILDT vigtigt, at du med 100 % sikkerhed ved, om du har delte mavemuskler også kaldet rectus diastase. Det er der desværre rigtig mange kvinder der har – specielt hvis de har været gravide på et eller andet tidspunkt i deres liv, og har du delte mavemuskler, så må du absolut IKKE træne efter almindelige træningsprogrammer. Så skal du i stedet have fat i Elin Solheims træningsprogram,

Elin er nok Danmarks dygtigste fysioterapeut med speciale i delte mavemuskler, og hun kan hjælpe dig både med at få mavemusklerne ind på plads og med at træne din kerne stærk. Du kan læse meget mere om delte mavemuskler og om mit eget forløb i mit indlæg Min rectus diastase / delte mavemuskler operation og tiden efter.

12. Huden

I takt med at jeg kom længere og længere ind i overgangsalderen, skete der også noget med min hud. Den blev mere tør, mere slap, jeg fik pigmentpletter og så synes jeg pludselig også at mine gamle solskader blev mere tydelige. Ikke så meget at det var decideret generende, men dog nok til at jeg gerne ville gøre noget ved det.

Jeg har prøvet lidt af hvert både for at udjævne hudtonen en smule og for at forbedre hudstrukturen og jeg må sige, at det mest effektive indtil videre er denne kombination fra The Ordinary:

Niacinamide bruger jeg morgen og aften som en serum under min dagcreme. Den mindsker store porer, udjævner hudtonen og mindsker uren hud.

AHA’en, som er en kemisk peeling, bruger jeg en gang om ugen i stedet for skrubbecreme. Den er virkelig effektiv uden at gøre nas, og den fjerner det allerøverste hudlag og giver en fin, glat hud med en frisk glød. Bruger du begge produkter, som forresten kun koster ca. 60 kr pr. stk (yeah!) i minimum seks måneder, vil du opleve meget pænere hud generelt. Jeg er i hvert fald fan – ikke mindst af prisen 🙂

13. Hormonyoga

Hvis du ikke ønsker at bruge bioidentiske hormoner er hormonyoga eller yoga for overgangsalderen også en mulighed. Jeg bruger det ikke selv, på trods af at jeg er uddannet yogalærer. Ikke fordi jeg ikke har fidus til det, men af den helt simple grund, at man ikke må dyrke hormonyoga, hvis man har haft hormonfølsom cancer – og det har jeg. Hormonfølsom cancer kan være visse former for brystkræft, livmoderhalskræft m.m. Har du haft cancer og er du i tvivl om, hvorvidt den var hormonfølsom, så tal med din læge inden du kaster dig ud i hormonyoga.

Eftersom jeg ikke selv må dyrke hormonyoga, kan jeg ikke linke direkte til en hormonyoga-lærer, men du kan finde masser af information på nettet og masser af online hormonyoga på YouTube.

14. Konklusion

Som du kan læse her er der rigtig meget du selv kan gøre for at få en lettere overgangsalder. Jeg har nævnt en del her, men måske har du selv nogle andre tips & tricks, som du sværger til og som gør din overgangsalder lettere? Hvis du har vil jeg, og sikkert mange andre også, blive glade for at du deler i kommentarfeltet herunder 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *